Haluan valittaa taas. Laitoin tarjouspyyntöä kolmelle huonekalupuusepälle ja kerroin mitä haluan: vanhanaikaset laverimalliset sängyt, jotka eivät nitise eikä natise eikä lastulevyä käytetä ollenkaan ja pyysin tarjousta. Tuli ensimmäinen vastaus: mistä minä tiedän mitä sinulle pitäisi tehdä kun puulajeja on niin monia ja kaikenlaisia tapoja tehdä. Että hintahaarukka on mitä tahansa 2000 - 10 000 euron välillä. Että ei tuollaisen tarjouspyynnön perusteella voi tarjota yhtään mitään.

Niin. Ymmärrän tietysti että naisihmisen tarjouspyyntö saattoi olla hieman onnettoman tietämätön mutta mietin olisko tässä ollut tilaisuus puusepälle myydä minulle sänky. Tarjota vaikka muutama vaihtoehto hänen puulajeillaan. En minä ole puuseppä, en tunne puulajeja, haluan vain sängyn tilata. Ajattelin, että puuseppä ammattilaisena myisi minulle osaamistaan, tarjoaisi jotain konkreettista koska en minä tiedä tekotapoja enkä mitään muutakaan. Haluan ostaa vain sängyn.

Luultavimmin kuitenkin on niin, että puuseppä piti minua mitättömänä asiakkaana, johon ei kannata nähdä vaivaa tämä enempää. Hänellä on bisnestä riittävästi, tilauksia on niin paljon, ettei jollekin mummolle viitsi vastata edes kohteliaasti. Ehei, en minä loukkaantunut pätkän vertaa, olen sitkeänahkainen vanha ihminen. Minä vaan ihmettelen tätä aika yleistä suomalaista tapaa kohdella asiakkaita vähän niin kuin kiusankappaleina. Jokin outo asenne lilluu joidenkin päässä ja se estää tehokkaan myynnin ja sellainen käsite kuin viidakkorummussa saatu maine, ei sillä ole väliä kun muutenkin pyyhkii hyvin.. Ja kaikki ihan varmasti alkaa kohteliaista käytöstavoista ja asiakkaan kuuntelusta. Vaan ehkä jotkut yrittäjät ovat niin loppuunpalaneet, että haluavat vaan karjahdella tai sitten on niin isoja asiakkaita ettei pieniä tilauksia tarvita. Hyvä niin. Asian vaan voi ilmaista niin monella tavalla.

Kahdelta muulta puusepältä tarjousta ei koskaan tullut. Suomi nousuun!