Aamulehdessä oli hyvä kolumni nykyajan "palveluista". Oikein nautin lukea tämän kun olen itsekin samaa ajatellut.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kolumni-maksan-siis-itseni-palvelemisesta/

Suomessa näyttää olevan oikein pyrkimys siihen, että kaikki hoidetaan digitaalisesti, elektronisesti, itse itseämme palvellen. Pääasia on, ettei puhuta eikä ainakaan käyttäydytä epäilyttävän ystävällisesti. Tehokkuus on päivän sana ja säästäminen. Säästetään kuulemma jotain digitalisoimalla kaikki lisäämällä itsepalvelua ja on hirveän tehokasta kun ei tarvitse kenenkään puhua toistensa kanssa ts. asiakaspalvelijaa ei turhaa rasiteta, että hän saa keskittyä johonkin muuhun tärkeään. Tällöin on varmasti väärä ammattinimike tuo asiakaspalvelija. Olisiko ehkä "touhuaja", "stressaaja" tai vaikkapa "humanoidi". Termillä ei ole mitään väliä, koska kukaan ei tiedä mitä se ihminen tekee mutta sen kyllä tietää, ettei se siellä asiakasta varten ole.

Pitää ehdottaa hallitukselle lisää kunnon säästötoimia. Pistetään poliisilaitos digitaaliseksi koska silloin säästyy ihan hirveästi rahaa. Laitetaan keskustietokone vastaamaan hätääntyneiden puheluihin, joka tietysti tehokkaasti aina vastaa soittajan kysymyksiin sitä mukaa kun soittaja on vastannut painamalla eri vaihtoehtoja numeroilla esim. ykkösestä kolmeentuhanteen kahteen. Lopulta eri vaihtoehdot ovat niin monimutkaisia, että kone tilttaa ja avun soittaja saa pärjätä miten parhaiten taitaa. Tämä on oikeasti hyvä idea. Ei tarvitse vaivata turhaan poliiseja koska he ovat tekemässä jotain tärkeää muualla eivätkä siis kansalaiset turhaan vaivaa heitä.

Koulut pitää myös kaikki - päiväkodista lähtien - muuntaa digitaalisiksi. Taas säästyy valtavat rahat ja kun se digitalisointi on vielä niin käteväkin! Oppii lapset painelemaan nappuloita pienestä pitäen ja vastaamaan digiäänelle sen mitä se kysyy. Tämä samainen digiääni myös kertoo ja ohjeistaa lasta tekemään aikataulujen mukaan tietyt asiat ja kaikki sujuu mallikkaasti koska kaikki on digitalisoitu. Tämä mahdollistaa opettajille muiden hommien rauhassa tekemisen kun ei tarvitse oppilaihin kuluttaa aikaansa.

Vanhainkodeista pitää laittaa hoitajat muihin tärkeisiin hommiin koska robotit on keksitty. Digitalisointi muutenkin pitää saattaa hoivakodeissa äärimmäisyyksiin esim. siten, että jos levoton vanhus alkaa liikehtimään niin digitalisoitu laite putoaa vanhuksen sängyn päälle ja hoivaa tätä siten, ettei tämä turhaan liiku ja ääntele eikä siis häiritse hoitajia, jotka ovat muissa hommissa koska digitalisointi on antanut heille paljon aikaa tärkeisiin hommiin poissa vanhusten luota.

Varsinkin liike-elämän pitäisi tehdä suuria muutoksia ja digitalisoida kaikki palvelunsa, että asiakas saa hoitaa asioinnin netissä tai sitten niin, ettei esim. kaupoissa ole kassahenkilöitä koska he ovat tekemässä jotain tärkeää varastossa koska on aikaa kun asiakkaat itse palvelevat itseään. Asiakkaiden tulee kävellä hiljaa kaupan käytävillä ja valita ne tavarat, jotka digitalisoitu etukortti on heille etukäteen valinnut edellisten ostojen perusteella. Asiakkaan on turha haikailla kalapuikkoja enää ikinä jos ei ole niitä ennen ostanut koska digitalisoitu etukortti tietää yksityiskohtaisesti mikä on asiakkaan terveydelle parhaat ruoat.

Myös linja-autot kulkevat digitalisoituina ilman kuljettajaa. Pitää välttää kaikenlaista kommunikointia muiden matkustajien kanssa koska digiääni ohjaa ihmisiä ja kertoo mistä pitää painaa että pääsee pois.

Haluanpa nähdä sen hetken kun ei tule sähköä enää. Siinähän sitten ootellaan että mitäs tehdään. Kukaan ei osaa enää puhua, ketään ei palvella, mitään ei saa hoidettua koska digidigidigi ei toimi. Mutta ei se mitään! Rahaa on säästetty aivan helvetisti! Sehän se on pääasia!