"Olin siinä viiskymppinen kun aloin huomata, että parasta ennen päivämäärä alkaa olla käsillä. Miesten silmät kirkastuivat nuorempien naisten ilmaantuessa ja minusta se on kyllä ihan inhimillistä eikä haitannut yhtään. Itse en nuoremmista ole koskaan välittänyt, pidän saman ikäisistä kuin itse olen noin ylipäätään.

Vaan sitten kuuskymppisenä lähti kaikki toivo. Kuuskymppisellä naisella tuntui treffimarkkinoilla olevan hyvin vähän sihinää. Päätin sitten empiirisen tutkimuksen nimissä käydä kolmilla treffeillä ja lopettaa siihen kaikki haaveet. Olin varma, että pieleen menee mutta toisaalta - menköön!

Ensimmäiset treffit: pelokas mies tuli paikalle, hän katsoi minua lähes kauhuissaan. Ajattelin, että tämä on varmasti vain hänen herkkää luonnettaan, ei sen kummempaa. Treffeillä ei jutusta ollut loppua, kumpikin puhui ilman ujoilua. Löytyi yhteisiä harrastuksia, huumoria ja ihan hyvä fiilis kaikenkaikkiaan. Kun sitten lähdettiin tahoillemme, päätimme soitella. Mies sitten soittkikin. Hän oli perusteellisesti pohtinut ja päätynyt ajatukseen, että olen hänelle liian pelottava eikä hän kestä sitä, että olen mummo. Häntä arvelutti myös se, että harrastan sotahistoriaa, se kertoo minun luonteestani hänelle pelottavia asioita. Oli mielenkiintoista kuunnella hänen perustelunsa, joissa ei ollut mitään epäasiallista, emme vaan tunteneet vetovoimaa toisiimme. Toivotimme toisillemme kaikkea hyvää.

Toiset treffit: Mies oli oikein käynyt parturissa ja oli selvästi jo päissään kun tuli paikalle. Hän oli kyllä minulle kertonut, ettei juo viinaa ollenkaan mutta eräänkin puhelun aikana oli hän puhelun loppuun mennessä lähes puhekyvytön humalansa takia. Hänen tärkeät insinöörin työnsä kuluttivat kaikki hänen voimansa viikon aikana ja piti sitten perjantaina vähän rentoutua. Vaan sitten näillä varsinaisilla treffeillä hän kertoi lähinnä isosta talostaan, rahoistaan ja entisestä vaimostaan, jota ei voinut unohtaa. Lapsensa ovat tärkeissä asemissa ulkomailla yliopistokoulutuksen jälkeen. Lopulta mies päätyi siihen, että minä olen liian tavallinen ja kouluttamaton ja horjui pois.

Kolmannet treffit: innokas mies käy heti ensitöikseen kiinni ja yrittää puristaa rinnoista. Ollaan suurinpiirtein menossa naimisiin hänen puolestaan mutta hässiä pitäisi kyllä heti, että mitä jos tuonne ravintolaan vessaan mentäis näin heti alkuun, että hänellä nyt kyllä seisoo niin rankasti, että helpotus pitää saada. Katselen miestä ja pohdin, että varmasti seisoo ainakin järki. Mietin, että no, kaikkihan me voimme olla vähän hermostuneita ensitreffeillä ja voimme puhua mitä sattuu jännityksen  vallassa ja rauhoittelen miehen pöytään sanomalla, että syödään nyt ensin sillä jos tämä jatkuu villin seksin merkeissä, on meillä oltava energiaa. Pöydässä hän sitten ilmoittaa minulle, että koska olet tuollainen kuuskymppinen eukko, josta ei nuorta saaa enää ikinä, etkä kyllä ketään muutakaan voi enää saada niin hän voi antaa minulle mahdollisuuden ja silitti möhömahaansa puhuessaan. Teen kaikkeni, etten räjähdä nauramaan hänen edessään, selitän vain vakavasti, etten ole tämän miehen arvoinen, enkä vastaa mitenkään hänen kovaa tasoaan, että kiitos treffeistä ja toivotan sinulle oikein hyvää jatkoa. Että minäpä tästä poistun. Heippa. Kuulen vain takaani huudahduksen, että hei mites se vessa?

Tein sitten kolmesta treffistä yhteenvedon ja huomasin, että ei tässä kylläkään ollut ikäongelma kyseessä. Että me ihmiset vain olemme niin erilaisia ja haluamme joskus aivan eri asioita. Varsinkin kun sitten tapasin oman 66-vuotiaan miesystäväni pian tämän jälkeen.

Pakko sanoa, että jos viini paranee vanhetessaan, niin paranee mieskin. Ei sen ihanampaa miestä ole minulla ikinä ollut kuin tämä minun eläkeläiseni. Parasta kannatti odottaa."