Tänään tuttavani oli viemässä lapsia pihamaalle leikkimään ja huomasi sitten, että keinut ja hiekkalaatikko oli viety. Hämmästellen hän tiedusteli asiaa isännöitsijältä. Keinut eivätkä hiekkalaatikko täyttäneet standardeja. Ne oli tuhottava.

Sitten kun minä kuulin tästä, olin hyvin hämmästynyt ja heti aloin kiihkeästi muistelemaan vanhoja, hyviä aikoja, että ei silloin tällaista ollut. Että mikäs nyt! Semminkin kun olin edellispäivänä erästä lasta keinuttanut siinä pihalla ja hänen kenkänsä kuluivat puhki kun keinuessa jalka osui aina maahan. Nyt tiedän, että juuri tämä oli ongelma. Keinut olivat liian korkealla ja ne pitää nyt sitten asentaa uudestaan siten, että jalat eivät voi vauhdissa osua mihinkään. Logiikka ei täysin auennut minulle mutta enhän minä mikään standardituntija olekaan. Varmasti viisas päätös oli poistaa keinut ja mielenkiinnolla odotan miten tulevat maata myötäilevät keinut toimivat. Sitten kun lapset niissä keinuvat, seisovat standardien mukaiset päivystävät terapeutit keinujen vieressä ja huolestuneella äänensävyllä kysyvät lapsilta, että tuntuuko että on tulossa trauma kun noin lujaa keinutte. Sitten turvallisuusvartijat tulevat kuljettamaan lapset pois keinusta ja seuraa terapiatunti.

Vaan se hiekkalaatikkostandardi jäi minua niin hirveästi vaivaamaan, että piti ihan googlettaa. Kyllä siinä asiallista asiaa oli, kuten se, ettei saa käyttää myrkyllisillä kyllästeillä käsiteltyä puuta. Sitten oli vaatimus, että kaikki terävät kulmat pitää pyöristää, ettei lapsi haavoitu. Ilman muuta tämä on tärkeä seikka. Monet lapset jättävät hiekalla leikkimisen väliin koska mieluummin hakkaavat otsaansa veitsenterävään kulmaan. Tämä tietysti pitää estää. Onneksi talon pihalta oli poistettu myös hiekkakasa, koska ei ollut sitä varten laatikkoa enää. Olisi täysin järkyttävää jos lapsi olisi kiivennyt kasan päälle ja kaatunut.

Minun mielestäni myös kaikki pihapuut pitää poistaa koska niissä on teräviä oksia, jotka voivat osua lapsiin jos he uskaltavat juosta. Kyllä pitäisi olla itsestään selvää, että talojen asukkaat yhteistuumin talkoilla hiovat kaikki kulmat ja pistävät asiat pyöreiksi. Erittäin tärkeää on myös pitää lapset hermeettisissä pehmytkuljetusvälineissä, joilla heitä kuljetetaan, etteivät satuta itseään. Jos lapsi aikoo juosta, hänet pitää heti viedä pihan vanhimman puhutteluun, jossa lapselle terotetaan, että ei saa juosta koska voi vahingossa satuttaa itsensä. Sitten lapsi laitetaan takaisin turvallisuuskuljetusvälineeseen.

Olen siinä mielessä jäävi tällaisia kommentoimaan, koska olen sen luokan kerettiläinen, että minusta lapsuus on onnistunut kun vaatteet on aina rikki ja likaiset ja polvissa on laastareita. On kyllä hyvä, että olen jo niin vanha, ettei tarvitse tämänkään asian takia pelätä lastensuojeluilmoitusta. Sitten olisi lapset viety ja jossain olisi annettu heille ehjät vaatteet ja heitä olisi avoimesti säälitty.